DOMÁCÍ SAMOTVRDNOUCÍ HMOTA


Internet je letos plný domácí solamylové tvrdnoucí hmoty, všimli jste si? Museli jsme ji taky vyzkoušet a podat vám zprávu.

Zatím jsem vždy používala jen slané těsto, které funguje na stejném principu - smícháte, vymodelujte, necháte zatvrdnout.

Tahle hmota je ve výsledku hezčí, je jemná a hladká na omak, ve slaném těstě vidíte krystalky soli, protože se dělá z nasyceného roztoku, kde se sůl přestane při určitém množství rozpouštět.

Na druhou stranu se mi se slaným těstem vždy pracovalo líp, než s toule hmotou. Slané těsto můžete dát dětem místo modelíny a nechat je si tvořit. Solamylová hmota mi rychle okorávala, nedržela dobře pohromadě, drobila se - možná jsem ale udělala nějakou chybu v technologickém postupu. Po zatvrdnutí ale působí pevně a neláme se.


JAK NA TO? 

Do hrnce (ideálně nepřilnavého) vsypte:
  • 2 hrnky jedlé sody
  • 1 hrnek kukuřičného (!) škrobu
  • 1 hrnek vody
Vždy dodržujte odměřování na hrnky - ne na váhu. Já jsem použila maličké hrníčky na zkoušku.

Hmotu zvolna zahřívejte, nejprve se vše spojí a hned potom začne houstnout. Z tekutého stavu do hotové hmoty to prý trvá asi minutu. Já jsem hmotu vyndala, když se po pánvi hezky kulila.


Hned ji můžete rukama zpracovat v hladké těsto, vyválet a vykrajovat. Pracujte rychle, hmota po chvilce okorává, stydne a drolí se. Chtěli jsme tvořit s dětmi, ale vzhledem k vlastnostem hmoty to moc nešlo - pro děti je lepší hmota kupovaná, slané těsto nebo modurit. Nebo máte jinou zkušennost?


Okrojky už mi nešly znovu spojit do jednotné hmoty, vrátila jsem je tedy znovu na pánev, přidala trošku vody a znovu povařila, aby se těsto spojilo... pak jsem rychle vykrájela ještě jednu várku.
Hotové tvary jsem pomocí širokého nože přenesla na savý karton a nechala dva dny sušit na topení. Sušení můžete urychli i v troubě na 50 °C.


Po dvou dnech jsou ozdoby tvrdé, krásně hladké a bílé. Tavnou pistolí jsem k nim zezadu přilepila špejli a ozdobila mašličkou.


Použijeme jako dáreček pro paní učitelky a babičky.

TIPY:
  • Těsto můžete přibarvit potravinářským barvivem
  • Hotové ozdoby se dají barvit akrylovými barvičkami, nebo nám to šlo i obyčejnou fixkou.
  • Do hmoty hned po vykrájení můžete propíchnout špejlí dírky a po usušení provlíknout mašličku na zavěšení

A ještě recept na slané těsto:
  • 1 hrnek hladké mouky
  • 1/2 hrnku soli
  • 1/2 hrnku vlažné vody
 Vše smícháme dohromady a za studena hněteme asi 10 minut, dokud není těsto hezky vláčné. Modelujeme, vykrajujeme... Fantazii se meze nekladou. Můžete také usušit na topení nebo v troubě. Případně dobarvit potravinářským barvivem.



Hezký advent

Míša







Komentáře

  1. Já tu hmotu taky dělám nic se nedrolí a opakovaně se dá rozvalet a dělám to z bramborového těsta za mě super

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Děkujeme za váš komentář :)